*

Sauli Ahvenjärvi Henkilökohtaisia kannanottoja ajan ilmiöihin ja tapahtumiin

Sääntelyn keventämisestä

Normien purkamisesta ja sääntelyn keventämisestä on puhuttu paljon. Jokainen tietää, että yhteiskunnan voimavaroja haaskaantuu hirvittävät määrät erilaisten normien ja sääntöjen noudattamisvelvoitteiden vuoksi. On arveltu, että Suomen julkista taloutta pystyttäisiin tasapainottamaan vuositasolla sadoilla miljoonilla euroilla turhia normeja poistamalla. Mutta mikä on turha normi? Siinäpä pulma. Jokainen normi ja sääntö on tehty tarpeeseen. Toki on olemassa sellaistakin sääntelyä, joka on vanhentunutta eikä siksi ole enää tarpeen. Mutta ei sellaisia säännöistä kovin mittavia kustannuksikaan ole. Jos normi on käynyt merkityksettömäksi, sen poistaminen tuskin tuo isoja säästöjä.

Minusta normien purkamisen ja sääntelyn keventämisen yhteydessä pitäisi puhua enemmän valvonnan keventämisestä. Nimittäin suuri osa normien kuormittavuudesta liittyy niiden valvontaan. Kun säädetään uusi normi, syntyy lähes aina normin noudattamiseen velvolliselle osapuolelle tehokkuutta heikentävä raportointivelvoite. Ja viranomaiselle syntyy vastaavasti valvontavelvoite. Lisäksi normiin liittyvien kiistakysymysten kautta syntyy myös uutta kuormaa oikeuslaitokselle.

Sääntelyn keventämispyrkimykset tuottaisivat paremmin tulosta, jos normien karsimisen rinnalla otettaisiin tavoitteeksi normeihin liittyvää raportoinnin ja valvonnan karsiminen. Hyvä esimerkki järkevästä valvonnasta on EU-alueella myytävien tuotteiden CE-merkintä. Tietyt EU-alueella myytävät tuotteet on varustettava CE -merkinnällä. CE-merkinnällä tuotteen valmistaja ilmoittaa viranomaisille ja kuluttajille, että tuote täyttää sitä koskevien EU-direktiivien turvallisuusvaatimukset. Merkille pantavaa on, ettei tuotteille (ainakaan kaikille) tarvitse hakea viranomaisen hyväksyntää ennen sen tuomista markkinoille, eikä valmistajalla ole erityisiä raportointivelvoitteita viranomaisiin päin CE-merkinnän takia. Valvonta tapahtuu viranomaisen toimesta jälkikäteen. Jos siinä havaitaan, että CE-merkitty tuote ei olekaan EU-direktiivien mukainen, määrätään valmistaja vetämään tuote pois markkinoilta. Päälle voidaan lisäksi tuomita tuntuva sakkorangaistus.

Olen vakuuttunut siitä, että sääntelyä voidaan keventää todella paljon ilman, että tarvitsee heittää hyviä ja tarpeellisia normeja romukoppaan. Tulosta syntyy jo sillä, että karsitaan turhaa raportointia ja järkiperäistetään valvontaa!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän MikkoValjakka kuva
Mikko Valjakka

EU-normien suhteen on myös kyse kulttuurista: EU säätää paljon tiukkoja normeja siinä toivossa, että etelä-Euroopassa noudatettaisiin niitä edes joten kuten. Me kuuliaiset suomalaiset sen sijaan otamme ne kaikki loppuun asti tosissaan. Surkuteltava esimerkki tehottomasta jäykkyydestä on se, kun Pirkanmaan Ely-keskus kävi oikeasti raahamassa Ideapark-tienviitat tienvarresta pois. Muissa maissa vastaava virasto olisi luultavasti korkeintaan "paheksunut" niitä.

Toimituksen poiminnat