*

Sauli Ahvenjärvi Henkilökohtaisia kannanottoja ajan ilmiöihin ja tapahtumiin

Kokeilinpa erilaista kampanjointiformaattia

Tein omassa vaalikampanjassani rohkean yrityksen ja järjestin kampanjatiimini kanssa sarjan yleisötilaisuuksia ravintolaan keskellä Tampereen kaupunkia. Rohkean siksi, että kaikki hiukankin pidempään politiikassa mukana olleet ovat oppineet karvaasti, että poliittiset tilaisuudet eivät kiinnosta yleisöä. Minullekin on osunut kohdalle useita sellaisia paneelitilaisuuksia, joissa on ollut paikalla enemmän panelisteja kuin sopivaa puoluetta tai ehdokasta etsiviä äänestäjiä.

Minua varoiteltiin etukäteen, että eikö olisi viisaampaa jättää näin uhkarohkea hanke sivuun ja käyttää niukat resurssit perinteiseen kampanjointiin. Mutta ajatus musiikillisesta talk-show -tilaisuussarjasta keskellä Tamperetta oli niin innostava, että päätimme tiimin kanssa ottaa riskin. Nyt, kun neljä Studio Saulia on takanapäin, on sellainen tuntuma, että riskinotto kannatti. Tietenkään sitä ei voi tällä hetkellä (kolme päivää ennen vaaleja) tietää, realisoituuko hirveä vaivannäkö annetuiksi ääniksi, mutta joka tapauksessa olemme saaneet pitää esillä monia tärkeitä asioita ja tilaisuuksista on tullut paikan päällä olleilta pelkästään kiittävää palautetta. Ja olihan meillä sentään kuusi-seitsemänkymmentä kuulijaa per tilaisuus ja netin kautta katsojamäärä on vielä tuosta tuplaantunut.

Suomalaisessa kampanjointikulttuurissa on uudistumisen varaa. En tarkoita pinnallisuutta tai sensaatiohakuisuutta, vaan kiinnostavuutta, painavampaa sisältöä ja yleisön huomioon ottamista eli  viihteellisyyttä sanan positiivisessa merkityksessä. Tietysti tuo on helpommin sanottu kuin tehty. On paljon yksinkertaisempaa tarjota torilla hernerokkaa tai roudata salin eteen rivi tuoleja ja istuttaa ehdokkaat riviin pariksi tunniksi vastailemaan vuoron perään vetäjän esittämiin kysymyksiin kuin rakentaa talk-show -sarja, joissa puidaan  yhteiskunnallisia asioita ykkösrivin asiantuntijoiden kanssa tasokkaalla elävällä musiikilla höystettynä, striimattuna nettiin. Studio Saulin suunnitteluun ja toteutukseen meni kalenteriaikaa puoli vuotta ja talkootyötä satoja henkilötyötunteja.

Mutta pakko se on todeta, että yleisön saaminen poliittisiin tilaisuuksiin ON vaikeaa. Tukiryhmäni ja paikalliset aktiivit ovat jakaneet Pirkanmaan alueella kahden viikon aikana postilaatikoihin liki 30 000 kutsua Studio Sauli -tilaisuuksiin ja lisäksi Studio Saulia on mainostettu Facebookissa ja printtimediassa. Kun ottaa huomioon, että tilaisuuksiin ei ollut pääsymaksua, oli toteutunut yleisömäärä suorastaan surkea. Mutta kun muistaa poliittisten tilaisuuksien tyypillisen vetovoiman, on yleisömäärään oltava tyytyväinen.

Tilaisuuksien videotallenteet ovat nähtävissä Youtubessa. Hakusanalla "Studio Sauli" löytää perille. Kannattaa tutustua. Suositus koskee ennen kaikkea pirkanmaalaisia blogini lukijoita :)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat